Positioneringsstrategie: een korte en duidelijke uitleg

Positioneringsstrategie is naast een mooi galgje-woord ook een belangrijk aspect van de marketingstrategie. Helaas is dit een beetje een ondergeschoven kindje omdat het veel overlap heeft met meer gangbare onderdelen. In dit artikel staan we stil bij de plek van de positioneringsstrategie in het grotere geheel en hoe je deze in kan zetten om jouw strategische doelen te behalen.

De verschillende strategieën

positioneringsstrategieEen bedrijf heeft vaak meerdere strategieën, bijvoorbeeld een bedrijfsstrategie of marketingstrategie, waar hoort de positioneringsstrategie dan thuis? De bedrijfsstrategie behandelt de lange-termijn doelen van een organisatie en hoe (middelen en activiteiten) waarmee het deze gaat bereiken. De marketingstrategie doet hetzelfde binnen het eigen speelveld en volgt dus op de bedrijfsstrategie. De positionering is waarschijnlijk een integraal onderdeel van de marketingstrategie en de specifieke positioneringsstrategie bespreekt dus hoe de gewenste positionering ingenomen zal worden.

Zo dat waren een boel complexe zinnen. Voor degene die het duizelde een TL;DR:

De positioneringsstrategie bespreekt welke positionering een merk in gaat nemen en welke middelen en activiteiten daarvoor ingezet gaan worden.

En that’s it! In de rest van het artikel leggen we uit welke rol de positionering en de positioneringsstrategie in het marketing(strategie)proces

Wat is positioneren

In ons artikel; Positionering in de markt: Hoe werkt dat? Schrijven wij dat de meningen over ‘wat is een positionering’ nog wel eens verschillen. We leggen daarom het ontstaan van positioneren en het gebruik in de dagelijks praktijk uit aan de hand van een voorbeeld en behandelen wat hulpmiddelen. Waarschijnlijk is dit een goed artikel om te lezen voor je verder gaat.

Wat komt eerst, positioneren of positioneringsstrategie?

Het is in marketing gebruikelijk dat eerst de marketingstrategie bepaald wordt en daarna pas een campagne wordt vormgegeven. Bij de positioneringsstrategie gaat dit net andersom. Een merk dient eerst de gewenste positionering te bepalen om vervolgens te bedenken hoe het deze gaat claimen/innemen. Waarom? Omdat het hoe een enorme invloed heeft op de perceptie van jouw merk door de doelgroep. Een merk dat bijvoorbeeld vooral tieners aan wilt spreken communiceert natuurlijk anders dan een zakenbank.

Jouw positionering zegt dus al een boel over de middelen, activiteiten, boodschap, kanalen etc. die je in kan zetten om deze in te nemen.

Is de positionering duidelijk? Dan kunnen we verder met de positioneringsstrategie.

Positioneringsstrategie

In het opstellen van de positionering heb je al bij de belangrijkste factoren voor een positionering in jouw markt stil gestaan. Dit zijn zaken als:

  • Kanaal
  • Boodschap
  • Stijl
  • Frequentie
  • Toon
  • Transparantie
  • Kwaliteit
  • Prijs

Dit heeft geleid tot een beoogde positionering, de plek die jullie in willen nemen in het hoofd van jullie afnemers. De positioneringsstrategie gebruik je vervolgens om duidelijk en concreet te maken wat jouw invulling van deze factoren is, welke invloed deze zal hebben (doelstelling/verwachting) op de positionering en hoe je het succes gaat beoordelen. Bijvoorbeeld:

Een tienermerk gaat populaire Instagrammers gratis producten sponsoren zodat de doelgroep het merk als ‘hip’ en ‘jong’ gaat zien. Ze beoordelen het succes op basis van bezoek aan de site, nieuwe volgers op het eigen kanaal, de gebruikte hashtags en daadwerkelijke aankopen.

Marketingstrategie

De overlap tussen de positioneringsstrategie en de marketingstrategie is waarschijnlijk overduidelijk. Bijna elke uiting heeft invloed op de positionering, elke uiting met het doel de positionering te beïnvloeden heeft waarschijnlijk ook een plek in de marketingstrategie.

Maak de positioneringsstrategie dus een integraal onderdeel van jouw marketingplan. Enkele overwegingen zijn daarvoor belangrijk:

  • Zorg ervoor dat de positionering glashelder is
  • Stel duidelijke positionerings-doelen (Hoe gaan jullie de gewenste positionering claimen!)
  • Besteed tijd aan de belangrijkste factoren die de positionering van een merk bepalen in jouw markt en hoe deze het best aansluiten op de positionering
  • Zodra je op het niveau van acties, middelen of kanalen bezig bent, denk dan ook na over welke invloed deze hebben op de positionering. Gebruik dit als een soort meetlat om te controleren of dit wel écht de juiste activiteit voor jouw merk is

Wil je meer weten over positioneren en hoe je er zelf mee aan de slag kan? Lees onze pagina Positioneren en vind daar naast diepgaande artikelen ook tientalle voorbeelden en modellen voor elke mogelijke positionering uitdaging.