Not a Penguin? De positionering van het Katnapolsky

In voorbereiding op een welverdiende vakantie onderzochten wij de verschillende dierenhotels in ons land. Bij een dierenhotel heeft men toch vaak een ietwat amateuristische organisatie voor ogen, waar passie en liefde voor de dieren de drijvende kracht is. Vaak onderstreept door namen als “kattenpension Dikkie Dik” of “pension Poesjemauw”. Het Katnapolsky pakt dit anders aan. De naam alleen al doet vermoeden dat het hier om iets speciaals gaat.

positionering katnapolsky
De speelkamer van het Katnapolsky

Een snelle Google analyse laat zien dat ook de naam van de oprichter/eigenaar regelmatig voorkomt in de organisatienaam, zoals bijvoorbeeld “kattenpension Dijkstra” of “dierenhotel Lydia”. Dit soort organisatienamen versterken het beeld van een eenvoudige en persoonlijke positionering. Een positionering die, door het veelvuldige gebruik, niet bijdraagt aan het onderscheidend vermogen en blijvend concurrentievoordeel. Het Katnapolsky kiest duidelijk voor een andere positionering, zij richt zich op een duidelijk omlijnd publiek met een boodschap waarin het welzijn van de kat centraal staat (niet de gemoedsrust van de baasjes).

Dat unieke gevoel wordt verder onderbouwd door onderstaande pitch:

Het Kantnapolsky kattenhotel is gelegen in een rustige omgeving aan de rand van Nuenen. In een volledige nieuwbouw accommodatie hebben we, samen met de architect, gestreefd naar maximaal comfort voor onze gasten. Uw kat verblijft in Katnapolsky in een sfeervolle ambiance in een eigen luxe suite, waar een dekbedje met gestreken overtrek voor hem of haar klaarligt. Natuurlijk is er voor de gasten ook een boeiende speelkamer, waar ze individueel (of met hun huisgenootjes) zullen vertoeven. Naast het comfort en de behaaglijke sfeer is er in Katnapolsky een goede supervisie. Op de achtergrond klinkt overal sfeervolle jazzmuziek, wat rustgevend werkt op de gasten.

Positionering Katnapolsky

Een onderzoek naar prijsstellingen van de verschillende dierenhotels leert ons dat het Katnapolsky zich weliswaar aan de bovenkant van de markt positioneert, maar dat de prijzen elkaar niet zoveel ontlopen. Zeker niet als je de extra luxe, zoals bijvoorbeeld de sfeervolle jazzmuziek, in ogenschouw neemt.

Onze conclusie is dan ook dat Katnapolsky een uniek voorbeeld is hoe je een merk in een drukke markt een unieke positionering meegeeft. En wellicht is de crisis in in Nederland toch niet zo erg, als wij in staat zijn onze huisdieren, in het Katnapolsky te laten vertroetelen!

Wil je meer weten over positioneren en hoe je er zelf mee aan de slag kan? Lees onze pagina Positioneren en vind daar naast diepgaande artikelen ook tientalle voorbeelden en modellen voor elke mogelijke positionering uitdaging.