Positionering nieuwe consoles Sony en Microsoft te hebberig?

Ooit was ik een hardcore gamer en werkte ik in gaming, nu speel ik nog wel eens een spelletje maar lang niet meer zo intensief als voorheen. Maar stiekem ben ik nog steeds gefascineerd door de ontwikkelingen op gaming gebied en ik hou het nieuws dan ook nauwlettend in de gaten. De vorige keer dat er een ‘console-war’ uit brak is 8 jaar geleden en leidde ertoe dat Nintendo’s Wii met de casual gamers aan de haal ging terwijl Microsoft’s Xbox 360 en Sony’s Playstation 3 in gevecht waren om de meer hardcore doelgroep. Dit gevecht gaat nu verder: Nintendo’s Wii U speelt zijn eigen spel terwijl Microsoft’s met de Xbox One en Sony met de Playstation 4 met elkaar liggen te rollebollen. We bekijken de positionering van de 3 merken want het gezegde leert ons: als 2 honden vechten om 1 been, gaat (vaak) de derde er mee heen.

positionering nieuwe consolesEen situatieschets: Nintendo met zijn Wii verkocht de afgelopen jaren 100 miljoen exemplaren. Zij zijn dus marktleider aangezien Sony of Microsoft niet meer dan 78 miljoen consoles wist weg te zetten. Hoe is dat Wii succes dan te verklaren? Keuzes maken: zij kozen niet voor de snelste processor, niet voor Blu-Ray of de allerbeste of meest realistische graphics. Zij kozen voor een doelgroep. De doelgroep die gewoon leuke spellen wil spelen, samen en van jong tot oud. Een duidelijke positionering die Nintendo dus geen windeieren heeft gelegd.

Positionering nieuwe consoles

Wat hebben Sony en Microsoft hiervan geleerd? Eigenlijk niet al te veel vinden wij. Hun game aanbod is nog steeds grotendeels identiek. De nieuwe consoles, met veel bombarie gepresenteerd verschillen qua hardware en prestaties eigenlijk bar weinig van elkaar. Nog erger zelfs, de aankondiging van Microsofts Xbox One werd gevolgd door een golf van verontwaardiging! Het lijkt erop dat mede daarom Sony nu de overhand neemt, tenminste als we de fora mogen geloven. De Playstation lijkt de 1e ronde in ieder geval als winnaar uit de ring te stappen. Maar waarom? Niet omdat zij nu echt durven te kiezen, maar omdat zij gewoonweg iets minder fouten maken dan concurrent Microsoft. Maar minder fouten maken is geen uitgangspunt voor een unieke positionering. Het zou uniek zijn als een van de merken zich volledig ging richten op een bepaalde doelgroep of segment. Net zoals Nintendo dat destijds met veel succes deed.

Conclusie: als je iedereen een plezier wilt doen ben je niet in staat je te onderscheiden. Je moet kiezen voor het aanspreken van één specifieke groep met een duidelijke positionering. Deze keuze maak je op basis van je eigen kracht en moet passen bij de eigen identiteit. Als de positionering eindelijk duidelijk is wordt je communicatie bijna kinderspel.

De vergelijkende review van de Playstation 4 en de Xbox One

Wil je meer weten over positioneren en hoe je er zelf mee aan de slag kan? Lees onze pagina Positioneren en vind daar naast diepgaande artikelen ook tientalle voorbeelden en modellen voor elke mogelijke positionering uitdaging.