Helpt de positionering van Hema bij de verkoop van zorgverzekeringen?

HEMA levert  de meest uiteenlopende huishoudelijke artikelen en staat voor eenvoud, lage prijzen, degelijke tot goede kwaliteit en een vleugje ‘hippe’ vormgeving. Het succes in binnen-, en tegenwoordig zelfs buitenland, is vooral toe te schrijven aan de toewijding en focus van HEMA op deze werkelijke positionering. Sinds kort stort HEMA zich ook in een voor hun vreemde branche, de zorgverzekering. Ze adverteert met een premie van € 69,- per maand en daarnaast lokken verzekerden ook nog eens 10% korting op bijna het gehele HEMA assortiment naar de winkels. Kan dit een succes worden en strookt dit eigenlijk wel met de succesvolle positionering?

hemaOp het gebied van zorgverzekeringen bestaat toch het gevoel dat de consument eigenlijk vrij weinig te kiezen heeft. Ondanks de beloofde marktwerking ontlopen de prijzen van verschillende aanbieders elkaar niet echt. Daarnaast zit het verschil vooral in de kleine lettertjes. Tandarts wel of niet meeverzekeren, en voor welk bedrag per jaar dan. Eigen risico €100,- meer of minder. Het blijft gepriegel in de marge. Hierdoor is er zeker ruimte voor een frisse nieuwe aanbieder.

Positionering HEMA en zorgverzekeringen

Het lijkt een fantastische combinatie, HEMA en de zorgverzekering. HEMA staat bekend om zowel haar eenvoud als de afschuw van kleine lettertjes en ook de instappremie van € 69,- is duidelijk onderscheidend want andere aanbieders hanteren een premie van ongeveer € 100,-. Krijg jij ook al een eureka-gevoel? Helaas moeten we na inspectie van de aanwezige kleine lettertjes al snel concluderen dat er weinig onderscheidend is aan de verzekering van HEMA. Het eigen risico staat op € 850,- per jaar en je hebt geen spoedeisende hulp in het buitenland, pas je dit aan dan ben je net zo duur uit als bij andere aanbieders. Opnieuw gepriegel in de marge dus, met bijkomend risico dat door jouw aankopen van de beroemde (en vette) HEMA-worst in de toekomst je premie nog omhoog kan gaan!

We zijn dus teleurgesteld door de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam. De nieuwste uitbreiding in het productaanbod breekt bij nader onderzoek met de positionering die het bedrijf bekend en geliefd maakt en voldoet alleen in uiterlijke schijn aan de merkbelofte. Wij zien dit als twee hoofdzonden, breken met de positionering en het ‘liegen’ tegen je klanten. Onze verwachting is dan ook dat de HEMA-verzekering geen rimpels in het verzekeringslandschap zal veroorzaken en zo mogelijk alleen afbreuk zal doen aan hun onderscheidende positionering.

Wil je meer weten over positioneren en hoe je er zelf mee aan de slag kan? Lees onze pagina Positioneren en vind daar naast diepgaande artikelen ook tientalle voorbeelden en modellen voor elke mogelijke positionering uitdaging.