Positioneren

7 redenen waarom jouw positionering belangrijker is dan ooit

7 redenen waarom jouw positionering belangrijker is dan ooit
Eigenlijk weet je het al, dat je eens goed naar jullie positionering moet kijken, of niet? Heel veel bedrijven weten dat ze al jaren kansen laten liggen maar nemen keer op keer weer genoegen met ‘hoe het altijd al was’. Verwacht je werkelijk dat jouw merk of organisatie kan gaan profiteren van bijvoorbeeld de economische voorspoed als je blijft doen wat je altijd deed? Als we jou al niet meer hoeven te overtuigen dan helpen deze 7 redenen je vast om dat ook aan de rest van de organisatie duidelijk te maken.

1. De crisis heeft ook je positionering verwaterd

Toen het slechter ging is er waarschijnlijk het eerst gesneden in ‘niet-essentiele’ zaken als marketing. Waar kunnen we op besparen zonder dat het teveel opvalt waren vragen die aan de orde van de dag waren. Deze manier van werken kan ervoor hebben gezorgd dat je al jaren niet meer hebt stilgestaan bij een belangrijk onderdeel van je bedrijfsvoering, de positionering. Hierdoor is een centrale lijn in jullie activiteiten ver te zoeken, iedereen verteld een ander (vaak niet onderscheidend) verhaal. Duidelijk tijd voor actie!

Download het gratis
e-book positioneren

Ontvang direct het Ebook positionering bij inschrijving voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt niet alleen het Ebook maar ook een maandelijkse mailing met onze nieuwste publicaties rondom positioneren. Zo ben je in no-time zelf een positioneringsexpert!

    Download het gratis
e-book positioneren

    2. Koopproces van je klanten verandert

    Het ooit zo duidelijke koopproces; ‘verkennen op bijvoorbeeld een vakbeurs > eerste gesprekken > short list > onderhandeling > verkoop’ heeft zijn langste tijd gehad. Het internet is nu de eerste en belangrijkste informatiebron en de rol van vakbeurzen en -bladen is op zijn retour. Waar haalt de klant van tegenwoordig zijn informatie vandaan? Welke beslissingsmomenten zijn er? Dikke kans dat jij maar mondjesmaat aanwezig bent op juist deze essentiële (vaak online) kanalen.

    3. Onderscheidende content belangrijker dan ooit

    Aanwezigheid op de juiste kanalen zoals hiervoor beschreven is belangrijk, maar relevantie misschien nog wel belangrijker. Wat vertel je en hoe vertel je dit. Deze inhoud noemen we ‘content’. Om deze ‘wat en hoe’ vragen te beantwoorden is het essentieel om een duidelijk fundament in de vorm van een positionering, helder op het netvlies te hebben staan. Als je aan een merk als Mercedes-Benz denkt waar denken we dan als eerste aan? Vermoedelijk zijn de merkwaarden iets als kwaliteit en comfort, als dat zo is en de positionering onderstreept dat dan is het bij de contentmarketingstrategie dus belangrijk om rondom die thema’s te delen en niet over bijvoorbeeld sportiviteit. Kortom, een heldere en onderscheidende positionering geeft richting aan je contentmarketing en contentstrategie.

    Tijd om aan jouw positionering te werken?

    In een kosteloos adviesgesprek bepalen we samen de drie belangrijkste kansen om jouw merk eruit te laten springen. Jij gebruikt onze kennis, ervaring en creativiteit en wij laten jou eens kennismaken met Merkelijkheid.

      4. De positionering van je concurrent is hetzelfde!

      Kijk eens om je heen in de markt, hoe presenteert jouw grootste concurrent zich? In de gemiddelde markt is er sprake van één grote eenheidsworst van bedrijven die ondernemerschap, klantgerichtheid en innovatie als belangrijkste bronnen van onderscheidend vermogen noemen. En als iedereen hetzelfde verhaal verteld, hoe kan de klant dan verder kijken dan prijs? De positionering vertelt een opmerkelijk en onderscheidend verhaal over wat jouw bedrijf écht anders maakt. Weet jij dat verhaal?

      5. Gemiddelde collega heeft geen gevoel bij jullie positionering

      Vraag het eens, aan een collega van de administratie, ‘Waarom zijn wij uniek in de markt?’. Waarschijnlijk word je een beetje verdrietig van het antwoord, maar wiens schuld is dat nu eigenlijk? De collega zou het liefst op een verjaardag ook een leuk verhaal vertellen, maar dan moet je haar daar wel bij helpen. De positionering is een leuk en vooral menselijk verhaal waarvan iemand de belangrijkste onderdelen nog eens na kan vertellen.

      6. Klanten kijken weer vooruit

      Jouw klanten zijn, net als de markt, weer in beweging en wat de afgelopen jaren ‘goed genoeg’ was voldoet nu echt niet meer. Dikke kans dat jouw klanten dus een partij zoeken die past bij hun toekomst (en niet bij het verleden). Vertel je wel een verhaal waarin duidelijk wordt dat jij hun kan helpen om te profiteren van deze groei? Een inspirerende positionering waarin glashelder is wat jij levert geeft de klant vertrouwen.

      7. Profiteren van groei

      Deze laatste reden is misschien ook wel het belangrijkst. Nu de markten en economie eindelijk aan gaan trekken moet jij jouw organisatie of merk daadkrachtig klaarzetten voor groei, en dat begint natuurlijk met de basis: de positionering. Een toekomstbestendige positionering zorgt voor focus en motivatie onder zowel jou, collega’s als klanten en is de eerste noodzakelijke bouwsteen voor toekomstig succes.

      Wat een positionering precies is, hoe het werkt en hoe jij er zelf mee aan de slag kunt leggen we uit in ons uitgebreide artikel over positioneren. Daarin geven we per onderwerp een korte introductie en kan je doorklikken naar uitgebreide artikelen.

      Weet jij nog meer redenen om de positionering belangrijker is dan ooit, of ben je het niet eens met een van onze? Laat het ons dan weten via de reacties, LinkedIn, Twitter of neem direct contact met ons op!