020 854 01 88

De positionering van Ambrero is: Digitale voorsprong - Ga je mee? Merkelijkheid begeleidde dit traject en schrijft mee aan content.

Ambrero Software

Help ons met de ontwikkeling van een unieke positionering die het verschil maakt in onze volle en complexe markt

Ambrero Software uit Alkmaar is een ambitieuze en ervaren ontwikkelaar van maatwerk software. De organisatie maakte een mooie groei door. Een groot deel van de groei kwam uit actieve sales en online marketing. Ondanks de marketingvolwassenheid en de investering in online marketting (SEO/SEA) nam het aantal leads geleidelijk af. Uit een quick-scan bleek dat het aan de online positie en autoriteit van Ambrero niet kon liggen. Waaraan dan wel?

De softwaremarkt is complex; snel ontwikkelende technologie, veel aanbieders en een wildgroei aan oplossingen. Hoe maakt een opdrachtgever zijn keuze? Onderscheidend vermogen en ijzersterke merkwaarde in deze markt is dus essentieel. Ambrero wilde zicht op een andere manier gaan positioneren en vroeg aan Merkelijkheid om hen daarbij te begeleiden.

Positionering

Het positioneringstraject verliep als volgt:

  1. Klantinterviews
  2. Workshop: Strategisch kader en markt
  3. Workshop: Merk
  4. Consultancy

In voorbereiding op de workshops interviewden wij een aantal klanten en onderzochten we op basis van de input van Ambrero de markt en de concurrentie. Tijdens de eerste workshop werkten we als projectteam samen aan het vaststellen van het strategisch kader, de omlijning van de positionering. De tweede workshop stond in het kader van het merk, daarin werkten we aan cultuur, identiteit, ambitie, merkarchetype en communicatieniveau. De merkarchetypes bleken achteraf de sleutel in het concreet maken van de gewenste positionering, Ambrero is de Explorer.

Na afloop van de twee workshops volgde er een aantal strategische gesprekken waarin Merkelijkheid fungeerde als strategie en creative sparringpartner voor Ambrero. De uiteindelijke vertaalslag naar middelen (huisstijl/website) verzorgde Ambrero zelf, en met goed resultaat.

Onderstaande afbeelding is een screenshot van de homepage van Ambrero:

Het merkarchetype Explorer draait om vrijheid, de reis naar jouw doel. De kreet, Ga je mee?, verwijst naar de rol van Ambrero als innovatiepartner, zij nemen de klant mee op reis en samen vinden ze waar ze naar op zoek zijn. Dat resulteert in een Digitale Voorsprong voor hun klanten.

In het ontwerp zie je dan ook diverse aspecten van de Explorer terugkomen; beeldelementen die doen denken aan bergen, iconen rond een weg, bergbeklimming of reis en een moderne ‘schatkaart’ bovenaan de site.

Vervolg: Content realisatie

Daarnaast werkt Merkelijkheid op dit moment met Ambrero samen aan de realisatie van content en artikelen rond actuele onderwerpen en door middel van interviews met klanten van Ambrero. Voorbeelden zijn dit en dit artikel.

Bart Matthaei, directeur Ambrero

“Een scherpe positionering vereist duidelijke keuzes. Hoe zien we onszelf en wat maakt ons uniek? Welke doelgroep willen we aanspreken, en welke niet? Die keuzes zijn moeilijk, omdat je altijd het gevoel hebt een deel van de markt weg te strepen bij het maken van die keuzes. Daarom is het ontzettend waardevol om een marketingpartner te hebben die dit interne gesprek faciliteert, je een spiegel voor houdt en je vervolgens dwingt om die keuzes te maken. Merkelijkheid heeft deze rol in onze herpositionering goed gepakt!”