Positioneren

Merkstrategie in 5 stappen vertalen naar positionering

Merkstrategie in 5 stappen vertalen naar positionering
Wat is eigenlijk het verschil tussen merkstrategie en positionering? Na het lezen van dit artikel weet je het verschil tussen de twee begrippen en hoe je een merkstrategie vertaalt naar een positionering.

Verschil tussen merkstrategie en positionering

Merkstrategie en positionering zijn zeer nauw met elkaar verbonden. Merkstrategie is de manier waarop een merk (of merken) ingezet wordt om de (bedrijfs)doelstellingen te behalen. Positioneren is vervolgens het innemen van een unieke positie ten opzichte van de concurrenten in het hoofd van de afnemer. Natuurlijk gaan deze twee begrippen hand in hand als het gaat om succes voor jouw merk en organisatie.

In dit artikel leggen we uit hoe je jouw merkstrategie vertaalt naar een onderscheidende positionering. Wil je meer weten over merkstrategie? Daarover schreven wij ook een uitgebreid artikel.

Download het gratis
e-book positioneren

Ontvang direct het Ebook positionering bij inschrijving voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt niet alleen het Ebook maar ook een maandelijkse mailing met onze nieuwste publicaties rondom positioneren. Zo ben je in no-time zelf een positioneringsexpert!

    Download het gratis
e-book positioneren

    Van merkstrategie naar positionering

    We gaan er hier voor het gemak vanuit dat je over een degelijke merkstrategie beschikt. We richten ons dus op het onderscheidend presenteren; het positioneren.

    merkstrategie dmv concurrentiematrixStap 1: Positionering concurrentie in kaart brengen

    Voor het in kaart brengen van de markt en dan met name de positionering van de concurrentie hanteren we onze eigen positioneringsmatrix. Wij hanteren doorgaans de mate van progressiviteit en ‘socialiteit’ van de marketing/positionering van de concurrentie als beide assen. Door de marketingactiviteiten van de belangrijkste concurrenten in kaart te brengen en de concurrenten vervolgens in de matrix te plaatsen, ontstaat een duidelijk marktbeeld. Als in jouw markt andere factoren bepalend zijn, kun je ook deze als as gebruiken.

    Stap 2: Eigen positie objectief bepalen

    Je hebt nu een goed beeld van de concurrentie, maar waar sta jij? Plaats jouw merk in de matrix op basis van de huidige inspanningen en je kunt de situatie in een heel ander licht bekijken. Hierbij is het essentieel om niet te veel vanuit jezelf te denken, maar vanuit de doelgroep. Stel desnoods een aantal klanten de vraag wat zij van jullie vinden. Het grote gevaar hier is dat bedrijven dit niet objectief doen maar vertellen hoe ze graag gezien worden.

    Tijd om aan jouw positionering te werken?

    In een kosteloos adviesgesprek bepalen we samen de drie belangrijkste kansen om jouw merk eruit te laten springen. Jij gebruikt onze kennis, ervaring en creativiteit en wij laten jou eens kennismaken met Merkelijkheid.

      Stap 3: Waar ligt ruimte voor een onderscheidende positionering?

      Nu jullie in de matrix staan, zie je zonder moeite waar ruimte ligt om jouw merk onderscheidend te positioneren. Vaak bestaat een markt uit ‘pinguïns’, bedrijven die vooral naar elkaar kijken, en staan dus allemaal in een bepaald kwadrant. Identificeer plaatsen die ‘vrij’ zijn en verbindt hieraan kenmerkend gedrag dat hoort bij deze ‘positionering’. Om echt te kunnen kiezen raden we aan minimaal 3 vrije posities uit te werken.

      Stap 4: Opmerkelijke positionering bepalen

      Nu we een lijst hebben met ‘vrije’ positioneringen en het gedrag dat hierbij hoort, gebruiken we de merkstrategie om elke positie specifiek voor jouw merk uit te werken. Dit zijn vaak breinkrakers, omdat een van de pijlers van je merkstrategie bijvoorbeeld innovatie is, en dan is het moeilijk om aan een conservatieve manier van communiceren te denken. Maar het zijn juist deze schijnbare tegenstellingen die voor een interessante en opmerkelijke positionering zorgen!

      Stap 5: Implementatie

      Over deze laatste stap zouden we een heel boek kunnen schrijven, want het bedenken is één, het uitvoeren is heel wat anders. Het succes van zowel merkstrategie als positionering hangt er van af of je collega’s er mee kunnen lezen en schrijven. Zij moeten het in de praktijk brengen en centraal stellen in ieder klantcontact. Aan jou de taak om hen de uitleg, training, middelen en ondersteuning te geven die ze nodig hebben. Stel jezelf dus ook de vraag: Hoe draagt deze advertentie bij aan het verhaal dat mijn collega’s aan onze (toekomstige) klanten vertellen?

      Nu je het verschil tussen merkstrategie en positionering concreet kan benoemen, ben je in staat om de vertaalslag te maken van merkstrategie naar positionering. De benoemde stappen zijn voor elk bedrijf en iedere markt natuurlijk uniek, en zo zul jij ook tijdens dit proces tegen de voor jouw merk unieke uitdagingen en vragen aanlopen. Laat het ons weten als wij jou hiermee kunnen helpen.