020 854 01 88

Je weet al heel wat van website tekst schrijven, maar waar begin je en welke heb je nodig? In dit artikel bespreken we hoe je tot een content planning komt.

Website tekst schrijven: Welke teksten zijn essentieel?

Website tekst schrijven weet je ondertussen al heel wat van. Je weet waarom goede website teksten belangrijk zijn, welke uitdagingen je tegen komt en wat je daaraan kan doen, dus het is eigenlijk gewoon tijd om aan de slag te gaan. Maar waar begin je? En welke teksten heb je eigenlijk allemaal nodig? In dit artikel uit onze in de praktijk serie over website tekst schrijven behandelen we de website teksten die in ieder geval op je website moeten staan en waarom. Na het lezen van dit stuk kun je concreet beginnen met het plannen van de content voor je website.

hoog-in-googleAls je ons advies uit de eerdere stukken hebt aangenomen weet je wat jullie organisatie uniek maakt en welke doelgroep(en) jullie met de site gaan bereiken. Het is tijd om één stapje verder te gaan en na te denken over wat je wil bereiken met de website. Stel jezelf de vraag, met welk doel gaan mensen ons bezoeken? Enkele voorbeelden:

Voorafgaand aan een gesprek met een van onze sales mensen bezoeken prospects onze site om een goede indruk van de gehele organisatie te krijgen.
> Bestaande klanten bezoeken onze site om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen.
> Prospects die op het punt staan een verkoopbeslissing te nemen zoeken op het laatste moment nog argumenten om hun leidinggevende te overtuigen van de juistheid van hun beslissing.
> Een prospect of bestaande klant wil direct contact opnemen met een specifieke medewerker.
> Een net afgestudeerde man overweegt bij jouw organisatie te solliciteren en bezoekt voor meer informatie de website.
> Iemand wil jouw organisatie aanbevelen bij een relatie en laat haar jullie website zien om zijn argumenten kracht bij te zetten.

 

Wil je blijven leren over Merkidentiteit?

Sluit je aan bij 2.250 Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.

 

Website tekst schrijven aan de hand van bezoekersdoelen

Heb je dit eenmaal in kaart, dan ga je per bezoekersdoel een pad uitstippelen. Vanaf het moment dat zij binnen komt tot aan de laatste pagina, hierbij is het doel natuurlijk conversie: de prospect of bezoeker onderneemt actie. Mogelijke doelen zijn bijvoorbeeld telefonisch contact, een aankoop, informatie opvragen of een duidelijke aanbeveling. Per pad bespreek je met de daaraan verbonden afdeling (sales, service, productie etc.) welke informatie de bezoeker nodig heeft. Veel zal hierin overlappen, in bijna elke website is de Over ons pagina bijvoorbeeld de best bezochte (na de homepage) en komen veel bezoekers voor de Contact pagina, maar uit de praktijk blijkt dat er per bedrijf vaak hele specifieke scenario’s zijn.

Door op deze manier over de inhoud van je website na te denken breek je het daadwerkelijke website tekst schrijven op in hapklare brokken, en kan je zelfs bepaalde werkzaamheden delegeren. Ook voorkom je op deze manier dat er teveel of juist te weinig informatie en tekst op de website te vinden is. De bezoeker centraal zorgt voor een optimale website.

In onze in de praktijk: Website teksten schrijven behandelen we alles wat daarbij komt kijken. Volgende week bespreken we uit hoeveel woorden een website tekst bestaat, om eerdere stukken terug te lezen kijk je in het hoofdartikel.

 

Wil je blijven leren over Merkidentiteit?

Sluit je aan bij 2.250 Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.

 

Mocht je na het lezen van dit stuk verder met ons willen praten dan horen we graag van je. Ook via LinkedIn of Twitter!