020 854 01 88

Welke klant overtuig je met een saaie website tekst? We benoemen de valkuilen en vertellen hoe je wél een opmerkelijke website tekst schrijven kan.

Website tekst schrijven, waarom is dat zo lastig?

Opeens ligt het op je bord, er is een “over ons” pagina nodig en jij mag de website tekst schrijven. Krijg je het al benauwd? Je bent zeker niet de enige! Het is nogal wat als jij de op één na belangrijkste pagina van een website moet gaan schrijven. Een zoekopdracht in Google en een blik op de concurrentie geven je een beeld wat er precies van je verwacht wordt en je begint met typen. Ook hierin ben je niet alleen, maar dit is wel precies de reden dat veel bedrijven nietszeggende teksten, vol met containerbegrippen, op hun website plaatsen. En welke klant is daarmee te overtuigen? We bespreken de meest voorkomende valkuilen, hoe je deze ontwijkt en vervolgens wél opmerkelijke teksten schrijft.

website-tekst-schrijvenIedere organisatie is uniek, de tekst op de website moet dit weerspiegelen. Maar er is altijd sprake van organisatieblindheid waardoor je van binnenuit eigenlijk niet ziet wat het is dat je uniek maakt. In plaats daarvan kiezen we vaak voor wat we zien als de meest veilige route: middelmatigheid. Wat zijn de valkuilen die hiertoe leiden? En hoe kan je wél een opmerkelijke website tekst schrijven? We zetten het graag voor je op een rijtje:

De belangrijkste valkuilen bij website tekst schrijven

Je weet niet te vertellen wat jullie uniek maakt – Vaak de kern van het probleem. Om dit probleem te ontwijken ga je zogenaamde containerbegrippen als klantgericht, betrouwbaarheid en resultaatgericht gebruiken. Klinkt goed, totdat je bij de concurrentie kijkt en exact hetzelfde rijtje ziet staan. Bepaal eerst welk verhaal écht laat zien wat jullie uniek maakt!
Je kopieert, bewust of onbewust, de concurrentie – Eigenlijk weet je niet zo goed hoe dat moet, een tekst schrijven, maar je doet het maar omdat het nou eenmaal verwacht wordt. Vaak eindig je dan met een resultaat dat eigenlijk een kopie is van de concurrentie. In je hoofd denk je namelijk: “zij weten vast wel wat ze aan het doen zijn”. Vaak is dit trouwens ook nog eens niet waar!
Inactief of te formeel taalgebruik – “Wij zouden u gaarna helpen indien” tegenover “Wij lossen dit probleem met plezier voor u op”. Het is maar een voorbeeld, maar als jullie op de website al inactief zijn, wat gebeurt er als ik met jullie aan tafel zit? Keep It Simple! Gebruik woorden die jullie ook in de dagelijkse praktijk gebruiken en wees zo duidelijk mogelijk.
Je hebt geen idee voor wie je dit schrijft – Waarom schrijf je dit eigenlijk? Wie moet begrijpen en onthouden wat hier staat? Zijn dat je huidige klanten, collega’s, leveranciers of potentiële nieuwe klanten? Het maakt nogal een verschil voor wie je een stuk schrijft, denk daar dus eerst over na.

 

Wil je blijven leren over Merkidentiteit?

Sluit je aan bij 2.250 Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.

 

Hoe kom je dan wel op een sprekende tekst die echt laat zien waar jullie organisatie voor staat en uitnodigt tot contact? Eigenlijk kan je dan gewoon het tegenovergestelde doen van wat hierboven staat:

Stap 1: Bedenk wat jullie uniek maakt.
Begin met een kort verhaal of een lijstje. De vuurproef? Zet de naam van de concurrent erboven en kijk of het nog steeds klopt. Als dat zo is begin je opnieuw.
Stap 2: Voor wie schrijf je dit?
Als je niet weet voor wie je schrijft, weet je ook niet welke toon, woordgebruik of structuur je aan moet houden. Denk hierover na tot je echt snapt met wie je praat.
Stap 3: Schrijf de tekst
Nu kan je aan de slag met website tekst schrijven.

Je weet wat jullie uniek maakt en wie je probeert te overtuigen. Je hebt met genoeg mensen over jullie organisatie gepraat om dan te weten wat zij écht willen weten. Schrijf dat op.

Met dit stuk gingen we, kort door de bocht, in op wat het nou echt lastig maakt om een tekst voor een website te schrijven en wat je hieraan kan doen. Het lijken een aantal simpele tips, maar in de praktijk blijkt het vaak lastig om een goed antwoord op deze vragen te geven. Voel je daarom uitgedaagd, in ieder geval hopen we dat we jou aan het denken hebben gezet.

 

Wil je blijven leren over Merkidentiteit?

Sluit je aan bij 2.250 Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.

 

In onze In de praktijk: Website tekst schrijven behandelen we alles wat daarbij komt kijken, kijk in de eerste post naar de eerder besproken onderwerpen.Volgende week vertellen we welk teksten in ieder geval op je website moeten staan.

Mocht je na het lezen van dit stuk verder met ons willen praten dan horen we graag van je. Ook via LinkedIn of Twitter!