Merkidentiteit bepalen: de uitgangspunten

Merkidentiteit bepalen: de uitgangspunten
De merkidentiteit is het gezicht van jouw merk. Het is de visuele kennismaking met jouw product.  Deze visuele kennismaking roept direct associaties op in het hoofd van jouw potentiële klant.  En dáár ligt de uitdaging. Hoe zorg je dat deze associaties in lijn zijn met de eigenschappen en waarden van jouw merk? In dit artikel helpen we je bij het bepalen van jouw merkidentiteit.

Belang van een heldere merkidentiteit

Onderscheidende-merkidentiteitLaten we eerst eens kijken naar de definitie van merkidentiteit:

De visuele elementen van een bedrijf waarmee de onderscheidende kernwaarden worden gecommuniceerd naar de markt.’

Merkidentiteit is in feite jouw communicatie met de markt. Het is de eerste en belangrijkste troef waarmee je klanten kan overtuigen en overhalen jouw product of dienst te gebruiken. Een goede merkidentiteit is herkenbaar en consistent. Het vertelt je klant wat hij of zij kan verwachten van je product.  In concurrerende markten met veel soortgelijke producten is dit voor veel bedrijven een uitdaging. Hoe vertaal je de waarden, eigenschappen en onderscheidend vermogen van jouw merk in visuele elementen?

Voordat je je merkidentiteit bepaalt is het belangrijk dat je je merk goed positioneert in de markt. Kennis van markt en concurrentie is essentieel als je je kop boven het maaiveld wilt steken. Wanneer je geen idee hebt waar je bedrijf voor staat of hoe je jezelf in de markt moet zetten heeft het weinig zin om een logo of slogan voor je bedrijf te ontwerpen. Op de pagina ‘Positioneren’ gaan we hier uitgebreid op in.  Aan de hand van je positionering bepaal je je vervolgens de merkidentiteit.

Wil je blijven leren over Merkidentiteit?

Sluit je aan bij 2.250 Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.

    Merkidentiteit bepalen

    Het bepalen van je merkidentiteit komt voort uit de inzichten van je positionering. Twee onderdelen zijn hierin belangrijk: wat zijn de kernwaarden van je bedrijf en wat zijn de behoeften van de doelgroep. Een goede merkidentiteit is gebaseerd op deze onderdelen. Waar sta je voor als bedrijf? Porsche staat voor luxe en snelheid terwijl Volvo veiligheid als kernwaarde heeft. De communicatie-uitingen van deze bedrijven sluiten hierop aan. Bepaal de kernwaarden van jouw bedrijf en hoe je deze laat terugkomen in je merkidentiteit.

    Daarnaast zijn de behoeften van jouw doelgroep belangrijk. De doelgroep van Porsche is gevoelig voor status en innovatie, de potentiële Volvo rijder is conservatiever en vindt betrouwbaarheid belangrijker. Hier komt dus een stukje marktonderzoek bij kijken. Kijk daarbij ook naar trends in de markt. Markten en behoeften van consumenten zijn constant in beweging. Speel hierop in. Het aandacht geven aan klantbehoeften en marktontwikkeling dwingt je creatief te denken bij het bepalen van een merkidentiteit. Hierdoor ben je niet alleen klaar voor vandaag, maar ook voor de toekomst.

    Wil je blijven leren over Merkidentiteit?

    Sluit je aan bij 2.250 Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.

      merkidentiteit beschrijvenMerkidentiteit beschrijven en vastleggen

      Heb je eenmaal al jouw kenmerken – positief en negatief –  in kaart gebracht, beschrijf dan eens in één zin welke associaties jouw nieuwe merkidentiteit oproept. Vervolgens ga je de  kenmerken een gezicht geven waarmee je de markt gaat veroveren. De belangrijkste elementen van een merkidentiteit zijn:

      • Lettertype
      • Kleur
      • Logo
      • Tone of voice
      • Beeld

      Gezamenlijk moeten deze elementen jouw onderscheidende kenmerken in beeld vertegenwoordigen. Per element zullen we kort toelichting geven over hoe je dit kunt aanpakken:

      Lettertype
      Een lettertype kan dik of dun gedrukt, los of verbonden, simpel of complex, groot of klein, een schreef of geen schreef hebben. Psychologisch gezien hebben deze eigenschappen van de letter een invloed op de beeldvorming van de klant. Heb jij een stoer, mannelijk merk? Kies dan niet voor een letter met schreef of voor een dun verbonden lettertype.

      Kleur
      Kleuren roepen gevoelens op. Het is dan ook niet toevallig dat in veel markten de gevestigde marktleider veel blauw gebruikt. Blauw staat immers voor vertrouwen, kracht en betrouwbaarheid. Bij oranje associëren we termen als vriendelijk, vrolijk en vertrouwen. Rood staat voor opgetogen, jong en dapper. Maak gebruik van de kleur die past bij jouw onderscheidende kracht.

      Logo
      Bij een logo komt de combinatie van kleur, lettertype en vorm samen. De juiste vorm- en/of kleurcombinatie roept de emotionele reactie op die past bij het karakter van een merk.

      Wil je blijven leren over Merkidentiteit?

      Sluit je aan bij 2.250 Marketing professionals en ontvang wekelijks een mail met een nieuw inzicht, artikel of whitepaper.

        Tone of voice
        Tone of voice is de manier waarop je communiceert tegen je klant. Het bekendste voorbeeld hiervan is het gebruik van u of jij in je communicatie. Sta je op gelijke voet of boven je klant? De tone of voice is wat je content persoonlijkheid geeft en onderscheidend maakt. Toon kan het meest saaie productieproces tot technologisch hoogstandje omtoveren. Gebruik de mogelijkheden die taal met zich meebrengt. Het psychologische effect hiervan is minstens net zo groot als die van kleur en vorm.

        Beeld
        Fotografie en video zijn bepalend voor de associatie en emotie die je bij een merk hebt. Het gaat om de herkenbaarheid van een merk op basis van deze visuele aspecten. Gebruik je drukke of juist rustige afbeeldingen op je website? De echte toppers op dit vlak hebben beeldgebruik dat zo herkenbaar is dat consumenten in één oogopslag weten welk merk het is.

        Wil je meer weten over de elementen van merkidentiteit en hoe je deze psychologisch kunt gebruiken jouw merk kracht bij te zetten? Lees dan onze merkidentiteit pagina.