5 belangrijkste marketing trends voor 2017 in B2B en B2C

Wat dacht jij toen je over Snapchat hoorde? Wat afgedaan werd als onbegrijpelijke app voor kinderen is nu het snelst groeiende social media platform. En jouw tactiek die vorig jaar zo goed werkte kon komend jaar weleens helemaal de plank mis slaan. Wat heeft 2017 voor jou in petto? Wij dachten na over de belangrijkste marketing trends voor 2017 en zette ze voor je op een rijtje.

Belangrijkste marketing trends voor 2017

In dit artikel behandelen we de volgende belangrijke marketing trends voor 2017:

  • Mobile-first webdesign
  • Multi-channel benadering
  • Social media blijft groeien, richting niches
  • Content marketing nu echt mainstream
  • Digital-first advertising

Mobile-first webdesign

marketing-trends-2017-mobile-firstZo’n 25-30% van de website bezoeken zijn tegenwoordig mobiel en er zijn steeds meer mobile-only gebruikers. Google zet met haar Advanced Mobile Pages en een mobile-first zoekindex vol in op de mobiele omgeving en dat betekent dat de markt volgt. Is jouw website niet 100% mobiel-vriendelijk? Reken er dan maar op dat 2017 een zwaar jaar gaat worden omdat je links en rechts ingehaald wordt door anderen die dat wel zijn.

We schreven hier trouwens eerder een uitgebreid artikel over: Mobile-first website ontwerp, hoe belangrijk is dat?

Multi-channel benadering

In het verlengde van mobile-first lijkt nu ook de multi-channel benadering gemeengoed te worden. Dit houdt in dat bedrijven zich in gaan zetten om op alle mogelijke devices aanwezig te zijn met de voor jou meest relevante boodschap of aanbieding. Deze trend wordt ondersteund door onderzoek dat uitwijst dat mensen tegenwoordig verschillende apparaten gebruiken voordat ze een koopbeslissing maken.

Dit is met name relevant in de complexere koopprocessen, bijvoorbeeld in B2B omgevingen.

Social media blijft groeien, richting niches

marketing trends 2017 de groei van snapchat
Snapchat streeft naar een $25 miljard+ aandelenemissie

Het gebruik van sociale media is hoger dan ooit, 95% van de mensen zit erop, toch leveren LinkedIn en Twitter in en blijft de groei van Facebook beperkt. Waar zijn mensen nog wel te vinden? Op de niche-netwerken. Snapchat en Instagram zijn de hoogvliegers van dit moment maar sta niet verbaasd als in de loop van volgend jaar het volgende ‘next big thing’ opduikt. Hoe kom je erachter wat dat is? Houd je 15-jarige neefje in de gaten.

Iedereen die volhoudt dat social media in B2B geen rol speelt moet eens wakker worden.

Meer weten over de trends in social media, lees ons artikel Social media gebruik in Nederland: Wie zit er nog op LinkedIn?!

Content marketing nu echt mainstream

In 2017 gaat het je voor het eerst opvallen; wat wordt er een boel content gedeeld door bedrijven! De grote bedrijven hebben eindelijk de klok horen luiden en weten nu wat wij al jaren weten: content marketing werkt. Bedrijven als Philips, Randstad en IBM gaan hun aanzienlijke budget nu deels gebruiken voor de creatie van content en de verspreiding daarvan.

Het grote gevaar? Jouw content zou wel eens onder kunnen sneeuwen.

Dit leidt tot een aantal afgeleide marketing trends:

  • Belang van distributie
    Bedrijven met een goed onderhouden e-maillijst of social media accounts blijven ook in 2017 hun doelgroep bereiken. Was jij enkel de eenoog in het land der blinden dan wordt het tijd voor een meer duurzame aanpak in 2017 anders komt het je duur te staan.
  • Video krijgt aandacht
    Video doet het goed op sociale media en het web. We zijn eerder geneigd een paar minuten video te kijken dan een hele blogpost doorlezen. Zet video in om jouw boodschap goed onder de aandacht te krijgen en loop voor de markt uit.
  • Aansluiting op klantreis / customer journey
    Mensen worden steeds beter in het filteren van content of gebruiken tools om daarmee te helpen. Content die niet past bij de fase van de klantreis waarin zij zich bevinden wordt dan ook niet gezien. Het is daarom zaak om jouw klantreis in kaart te brengen en alle content daarop af te stemmen. Lees ons artikel over de klantreis
  • Kwaliteit van content belangrijker
    De content die steevast boven komt drijven is unieke, onderscheidende content. Het is essentieel dat bedrijven inzien dat zij niet simpelweg moeten herhalen wat anderen zeggen of op de vlakte kunnen blijven. Middelmatige content sterft in 2017 een stille dood.

Digital-first advertising

Adverteren op radio en TV is nog steeds veel duurder dan online, simpelweg omdat iedereen begrijpt hoe adverteren op deze ‘oude’ media werkt. Maar in 2017 kon dit wel eens verleden tijd worden als het aandeel online in het advertentiebudget van veel bedrijven boven dat van de traditionele media uitstijgt.  Voor marketing-moloch Procter & Gamble is dat zeker zo. In een interview met McKinsey spreekt ook FrieslandCampina CEO Roelof Joosten zich uit:

Our organization is slowly but steadily shifting funds away from the classic advertising and promotion (A&P) channels and into digital, because we can communicate far more effectively with consumers through digital channels. In some ways, traditional A&P is like spraying your messages around with a water hose and hoping that you’ll wet people enough so that they go and buy your products.

Bovenstaande trends beslaan de grote lijn in marketing- en communicatieland. Wil jij voor de markt uit lopen dan praten wij graag eens met jou over de specifieke uitdagingen en omstandigheden in jouw markt.