De kern van jouw merkidentiteit: een sterk logo

Een sterk logo is niet alleen het visitekaartje maar ook het anker van je merk. Samsung is hier een goed voorbeeld van. Het merk is overeind gebleven toen de mobiele telefoonmarkt volledig instortte. Samsung ging mee met de tijd, bleef trouw aan haar karakter en is nu marktleider in de smartphone branche. Het bekende blauwe logo van Samsung is al die tijd hetzelfde gebleven en duidt op stabiliteit en vertrouwen, de kernwaarden van Samsung.

samsung-logo

Het logo van Samsung zorgt voor vertrouwen omdat mensen de ronde vorm en blauwe kleur hiermee associëren. De juiste vorm- en/of kleurcombinatie roept de emotionele reactie op die past bij het karakter van een merk. Later in dit blog gaan we hier uitgebreider op in.

In dit artikel laten wij aan de hand van een aantal voorbeelden zien hoe wij tot het ontwerp van het logo van een aantal van onze klanten zijn gekomen. Maar voordat we onze aanpak prijsgeven gaan we eerst kijken naar een aantal van onze favoriete logo’s.

Google

Het logo van Google is in 1998 ontwikkeld en kende bijna geen aanpassingen tot 2015. Het logo kende tot 2015 een letter met schreef en bestond al uit de herkenbare kleurencombinatie blauw, rood, geel en groen. De kleurencombinatie is essentieel voor het succes van het logo. Het bestaat uit 3 primaire kleuren waardoor het logo altijd opvalt. De groene kleur is het buitenbeentje als secundaire kleur. Een bewuste keuze waarmee Google duidelijk wil maken dat het origineel en innoverend is en zich niet laat leiden door regels.

In 2015 kwam er een nieuw ontwerp voor het logo. De schreefletter werd ingeruild voor een schreefloze letter met een iets scherper kleurcontrast. Het geeft het logo een modernere look zonder het toegankelijke karakter van de letters te verliezen.

google-logo-historie

Nike

In tegenstelling tot het ‘woord-logo’ van Google is Nike vooral bekend als symbool. Het logo is gemaakt in 1971 door de Amerikaanse Carolyn Davidson. De vrouw – toen grafisch studente aan de Portland State University –  ontmoette tijdens een college op haar school Phil Knight, die bezig was met het opzetten van een nieuw schoenenmerk voor hardlopers. Knight vroeg haar een logo te maken dat beweging of snelheid suggereert. Davidson kwam met het beroemde design en kreeg er (in eerste instantie) maar liefst 35 dollar voor. De rest is geschiedenis.

De naam Nike komt uit de Griekse mythologie. Nike is de godin van de overwinning en wordt afgebeeld als een gevleugelde vrouw. Het logo is één van de vleugel van deze godin.

Het design is abstract maar de boodschap van Phil Knight komt duidelijk naar voren. De opwaartse lijn en scherpe punten roepen vooruitgang, beweging en kracht op. Het staat symbool voor overwinning, een knipoog naar godin Nike. Oorspronkelijk was het logo een combinatie van naam en symbool. In de loop der jaren is het merk zo sterk en bekend geworden dat de naam in 1995 uit het logo werd gehaald. Nike is hét voorbeeld van een logo dat via een abstract symbool de juiste emoties weet op te roepen.

nike-logo-history

Hoe bepaal je het logo van een bedrijf

De afgelopen jaren hebben wij voor een groot aantal klanten logo’s ontworpen. Het karakter van een bedrijf is altijd het uitgangspunt van het design. Wat doet het bedrijf? Welke kernwaarden heeft het bedrijf? Welke associaties passen hierbij? Is het bedrijf traditioneel of vooruitstrevend? Deze vragen brengen we in kaart en vormen de basis. Kleur en vorm zijn uiteindelijk de middelen waarmee een logo wordt gemaakt. We behandelen ze kort.

Kleur van het logo

Vervolgens gaan we op beeldonderzoek uit. Hoe vertalen we het verhaal van het bedrijf naar een logo. Welke kleuren, vormen en effecten passen erbij? Verschillende kleuren en vormen roepen emoties op en zijn daardoor een essentieel onderdeel van het design van een logo. Welke invloed kleur heeft op ons onderbewustzijn en hoe je hier gebruik van kunt maken beschrijven we in ons blog ‘de beste kleur voor jouw positionering en merkidentiteit bepalen’.

Vorm van het logo

Naast kleur speelt ook vorm een belangrijke rol in het bepalen van het logo. We weten dat bepaalde vormen hun eigen emoties hebben. Een aantal voorbeelden:

Cirkels: eenheid, liefde, relaties, vriendschap
Rondingen: vrouwelijkheid, beweging, geluk, plezier
Rechthoeken: vertrouwen, vrede, uniformiteit
Driehoek: mannelijkheid, kracht, energie, doelgericht
Verticale lijnen: mannelijkheid, power, kracht
Horizontale lijnen: community, kalmte, rust

Aan de hand van deze kenmerken maken we een moodboard van vormen, lettertypen en kleuren. We maken verschillende designs, zowel abstract als woord-logo’s.

moodboard-logo
De totstandkoming van het Hauck Heat Treatment logo

We bundelen de ideeën en sturen deze naar de klant. Vervolgens gaan wij in gesprek met de klant om te achterhalen welke ideeën hun voorkeur hebben. Daar borduren we op verder. Uiteindelijk komen we tot een aantal ontwerpen waaruit de klant een keuze kan maken. Voor Hauck Heat Treatment is de keuze gevallen op dit logo:

hauck-logo

Hauck Heat Treatment is één van de belangrijkste spelers op het gebied van warmte- en oppervlakbehandeling van metaal. Het gebruik van hoofdletters in het ontwerp geeft het bedrijf de mannelijkheid en autoriteit die past bij het bedrijf en branche. Het symbool naast de naam stelt warmte of vuur voor. Dit sluit mooi aan bij de diensten van het bedrijf.

Hauck Heat Treatment is een voorbeeld van hoe het logo op een duidelijke manier symbool staat voor wat het bedrijf kan en doet. Een logo kan ook op een abstracte manier het karakter van een bedrijf weergeven. Een ander voorbeeld hiervan is ons eigen logo. Merkelijkheid staat voor no-nonsense, duidelijkheid, vertrouwen en doelgericht werken. Dit gevoel wordt weergegeven in het logo door gebruik te maken van een blokopbouw van driehoeken en rechthoeken. De emoties die hierbij passen sluiten aan bij de identiteit van het bedrijf.

merkelijkheid-logo

Kortom, als onderdeel van je merkidentiteit sluit een sterk logo aan op de positionering van jouw merk. Wil je meer weten over de positionering van jouw merk? Lees dan ons uitgebreide artikel over positioneren.