Best practice case: krachtige positionering Siemens door verhalen

Een oprecht verhaal is vele malen krachtiger dan de gebakken lucht die bij veel bedrijven de basis van hun marketing is. Als een gorilla richten zij zichzelf op en proberen met veel borstklopperij de markt te imponeren, terwijl iedereen hier tegenwoordig feilloos doorheen prikt. Een bedrijf dat dit goed in de oren heeft geknoopt is Siemens. Op zowel de Nederlandse als de internationale site deelt deze multinational verhalen waarin zij niet centraal staan maar slechts (belangrijke) bijrol vervullen. In dit artikel gaan we in op de positionering van Siemens en waarom hun op verhalen gerichte website de positionering zoveel kracht bij zet.

siemens_2Siemens positioneert zich in de markt als pionier. Het bedrijf stelt dat ingrijpende globale veranderingen vragen om een nieuwe standaard. Deze standaard wil Siemens, als pionier, definiëren. De duurzaamheid van groei, en niet de winstgevendheid, wordt dan ook als eerste genoemd in de strategie. Als we kijken naar de marketing zien we dat deze volledig in lijn is gebracht met de visie en strategie. In alle communicatie staan verhalen centraal, verhalen waarin we kijken naar hedendaagse uitdagingen en oplossingen waaraan Siemens een bijdrage heeft kunnen leveren. Pas aan het eind van het verhaal benoemen ze concreet wat Siemens hiermee te maken heeft.

Neem bijvoorbeeld het verhaal van de Palm Dome dat centraal staat op de internationale website van Siemens. Het is het verhaal van een kunstenaar uit de Verenigde Arabische Emiraten die een installatie creëerde die symbool staat voor eenheid en de gemeenschappelijke cultuur van de Sheikh. Pas aan het eind van het verhaal wordt duidelijk wat Siemens hieraan bijdraagt: zij leverden het klimaatsysteem voor de Moskee waar het kunstwerk staat. Ook lokaal wordt dezelfde manier van communiceren gebruikt. De Nederlandse site toont bijvoorbeeld verhalen over scheepvaart, water management en Diergaarde Blijdorp.

Positionering Siemens vertaald naar marketing en communicatie

Siemens zet haar sociale positionering – die van wereldverbeterende pionier – dus kracht bij door zeer progressieve marketing en communicatie. Siemens biedt stakeholders simpelweg verhalen, en laat hen zelf daaruit opmaken of zij zich daarbij thuis voelen. Door duidelijk te zijn over het waarom van deze verhalen is het voor de kijker ook makkelijker om ze te delen of erover te vertellen. Al met al vinden wij Siemens een “best practice” voorbeeld van hoe een bedrijf zijn visie en strategie eenduidig vertaald naar gedrag en boodschap op het gebied van marketing en communicatie. Dit leidt tot een sterker merk dat zijn steentje bij draagt aan het onderscheidend vermogen van de organisatie in de markt, en dat willen we toch allemaal?

Wil je meer weten over positioneren en hoe je er zelf mee aan de slag kan? Lees onze pagina Positioneren en vind daar naast diepgaande artikelen ook tientalle voorbeelden en modellen voor elke mogelijke positionering uitdaging.