Sportcentrum VU

Sportcentrum VU is onderdeel van de Vrije Universiteit (VU). Zij hebben als doelstelling om studenten, medewerkers en alumni de mogelijkheid te bieden om te sporten. Ook mensen die geen directe verbinding hebben met de VU vormen daarnaast een belangrijke klantgroep. Door de verbinding met de VU is het wetenschappelijk aspect van sporten belangrijk. Vele (bewegings)-wetenschappers zijn dan ook verbonden aan dit multifunctionele sportcentrum met duizenden leden, bestaande uit meer recreatieve sporters alsmede topsporters.

 

Vraag

Wij hebben te maken met hevige concurrentie. Enerzijds concurreren wij met prijsvechters en anderzijds met de high-end aanbieders. Wij bieden het beste van deze ‘” twee werelden” maar zoeken naar een positionering die deze twee werelden met elkaar verbindt. Medio 2016 staat een grote uitbreiding/verbouwing in de planning waardoor we nog meer sporters kunnen verwelkomen en ons ledenaantal moet dus groeien. Tegelijkertijd willen we onze cultuur, waar iedere sporter en op elk niveau zich thuis moet voelen en de verbinding met de wetenschap, waarborgen.

Help ons met de creatie van die nieuwe positionering en vertaal deze door in middelen zoals een nieuwe huisstijl, content marketing en advertenties.

Key findings

• Er wordt bij de concurrentie vooral gecommuniceerd op kenmerken zoals prijs, aantal locaties of faciliteiten.
• Een beleving die ook inspeelt op de sociale aspecten is vrij uniek.
• De verbinding met de wetenschap is een USP.
• Juist de combinatie van topsport en meer recreatieve sport onder één dak is niet gebruikelijk in de markt.

 

vuadvertentie_zomer

Positionering

“een onvergetelijke ervaring”

We hebben ervoor gekozen te positioneren op zowel de (sociale) beleving als de unieke kenmerken, hierdoor is het mogelijk een unieke overkoepelende boodschap te formuleren die alle verschillende doelgroepen/sporters aanspreekt. Door middel van verhalen van sporters en hun onvergetelijke ervaringen bij Sportcentrum VU is deze positionering krachtig en onderscheidend geïntroduceerd. Daarnaast hebben we alle sporten en diensten geclusterd in verschillende merken en deze vertaald in een moderne huisstijl met voor elk merkcluster een eigen identiteit.

"Universitair Sportcentrum VU brengt mensen bij elkaar, wil het beste eruit halen en daarmee onvergetelijke ervaringen realiseren. Dat doen we inmiddels al bijna een halve eeuw lang. Door de hechte verbinding met wetenschap en vooral bewegingswetenschap zijn we hier ook toe in staat. Zo begeleiden we met net zoveel aandacht en plezier één individuele sporter die 2 keer per week fitnest, als de roeiers die mikken op olympisch goud in 2020. Onze docenten begrijpen perfect dat elke prestatie een doorbraak is en dat elke doorbraak voor ieder persoon verschillend is.
Momenteel bieden wij meer dan 30 verschillende sporten aan, van fitness tot yoga en van zaalvoetbal tot boksen. Ons sportcentrum staat aan de vooravond van een grote uitbreiding en groeit van 2.900m2 naar ruim 6.200m2. Maar ondanks die groei vinden we het belangrijk dat het echte clubgevoel blijft bestaan, een ultramodern en multifunctioneel maar tegelijkertijd sociaal en gezellig sportcentrum waar nieuwe kampioenen geboren worden en onvergetelijke ervaringen worden gerealiseerd."