Buma/Stemra

Buma/Stemra is de auteursrechtenorganisatie van muziekauteurs en muziekuitgevers in Nederland en vertegenwoordigt de belangen van haar leden wereldwijd. Wij zorgen ervoor dat de ruim 25.000 aangesloten componisten, tekstschrijvers en uitgevers een vergoeding ontvangen als hun muziek gebruikt wordt. Daarnaast promoten wij Nederlandse muziek als internationaal product door het organiseren, financieren en sponsoren van talrijke muziekevenementen door Buma Cultuur.

Vraag

Kunnen jullie de realisatie van een attractief jaarverslag dat onze stakeholders optimaal informeert en eventuele vragen beantwoord, volledig uit handen nemen? Zorg ervoor dat net zoals bij de voorgaande jaarverslagen (2011-2014) het jaarverslagproject soepel verloopt en deadlines worden gehaald.

 

Key findings

  • Elke lezersgroep heeft een andere informatiebehoefte.
  • We kunnen de lezersgroepen die weinig tijd willen besteden maar toch geïnformeerd willen zijn het beste bedienen met een beknopter online jaarverslag.
  • Een animatie van het “jaar in vogelvlucht” draagt eraan bij dat doelgroepen die normaal niet bereikt werden toch geïnformeerd worden.
  • Het “verhaal” en de cijfers moeten zo helder mogelijk worden verwoord/weergegeven.
  • Een attractiever vormgegeven jaarverslag, meer “magazinestyle” draagt verder bij aan de leesbaarheid.

 

De animatie welke wij ontwikkelden voor het online jaaroverzicht:

Dat we de deadline ruimschoots gehaald hebben mag geen verassing zijn. Het eindresultaat bepalen we echter onderweg, op de weg naar die deadline. Het 2015 jaarverslag van Buma/Stemra mag er zijn, zowel qua vorm als inhoud. Dit resultaat is niet gerealiseerd aan het begin of het einde, maar gedurende de hele looptijd. Het was zowel voor ons als voor Buma/Stemra duidelijk wie wat deed, wanneer en met welk doel. Hierdoor verliep onze samenwerking net zoals de voorgaande jaren heel plezierig en dat is altijd in het resultaat terug te zien. Hoe hebben we dit samen gerealiseerd? Met een helder projectplan, goed projectmanagement, korte lijnen en niet te vergeten een jarenlange plezierige samenwerking.

MEERDERE COMMUNICATIE DOELGROEPEN BUMA/STEMRA JAARVERSLAG 2015

Voor de komst van het internet was het werk van Buma/Stemra niet makkelijk maar wel eenvoudiger. Ze maakte afspraken met radio- en Tv-stations, horeca en platenzaken en verdeelden de opbrengsten onder haar leden. Bepalen welk nummer wanneer gedraaid werd was een uitdaging maar te overzien. Vervolgens kon zij in het jaarverslag een simpel staatje maken waar de inkomsten vandaan kwamen en hoe deze verdeeld zijn. Voor iedereen te begrijpen.

EEN STEEDS COMPLEXERE MUZIEKWERELD

Maar nu worden er dagelijks miljarden nummers gestreamd en geluisterd, hoe zorgt Buma/Stemra ervoor dat we (de componisten) een eerlijke vergoeding krijgen? En waarom levert online muziek maar 10 miljoen euro op en niet veel meer? In het antwoord spelen pan-Europees licenceren, finger-printing en onderhandelingen met partijen als Google en Apple een prominente rol. Maar dit zegt veel muzikanten maar weinig, hoe heeft Buma/Stemra het gedaan en waarom?

3 VARIANTEN OP HET JAARVERSLAG

De een wil precies weten wat het allemaal inhoudt, welke geldstromen het oplevert en hoe zich dit in de toekomst gaat ontwikkelen. De ander wil gewoon weten of zijn rechtenbeheer bij Buma/Stemra nog steeds ‘goed’ zit. De een heeft een compleet jaarverslag nodig, de ander een veel korter antwoord. We hebben daarom 3 middelen ontwikkeld, voor elk wat wils:

  • Een animatie van 3 minuten die in vogelvlucht de resultaten en belangrijkste ontwikkelingen toont.
  • Een online jaaroverzicht dat aan de hand van kerncijfers, korte teksten en interviews de lezer in zo’n 10 minuten een duidelijk jaarbeeld geeft.
  • Een volwaardig bestuur en directieverslag gevolgd door een jaarrekening dat tot in detail op alle beslissingen en ontwikkelingen ingaat.
  • Zoals de klant het verwoorde

    "Ik wil jullie graag bedanken voor de goede klus en uitvoering van het jaarverslag. Naast het gedrukte exemplaar hebben we nu een fantastische website en dito animatievideo. Klasse opgezet en uitgevoerd. Complimenten voor de prestaties en het resultaat. Heb begrepen dat ook het bestuur zeer content is met het resultaat."

    -Frank Janssen, Hoofd Communicatie & PR Buma/Stemra