Apex Dynamics

Apex Dynamics is in de Benelux de sales- en importorganisatie van het wereldwijd leverende Apex Dynamics Inc. uit Taiwan. De markt voor planetaire tandwielkasten werd gedomineerd door Duitse leveranciers en het marktaandeel van Apex Dynamics was gering.

Vraag

Apex Dynamics was op zoek naar een positionering waarmee zij hun onderscheidend vermogen konden vergroten en marktpositie verbeteren.

Key findings

• De concurrentie communiceerde uitsluitend op basis van (product)kenmerken
• De concurrentie communiceerde niet klantgericht
• Producten zijn kwalitatief uitwisselbaar en breedte productaanbod is vergelijkbaar
• Doelgroep was relatief ‘honkvast’, overstappen leek risicovol
• Apex Dynamics kon significant lagere levertijden en prijzen garanderen

apexbeurswebsite

Positionering

“Apex Dynamics loopt harder!”

Uit het onderzoek bleek dat vrijwel iedereen in het concurrentiespeelveld communiceerde op productkenmerken. Hieruit concludeerde wij dat er veel ruimte was voor een aanbieder die zich onderscheidde met een overtuigende, klantgerichte strategie. Omdat de klantgerichte (in tegenstelling tot andere productkenmerk-georiënteerde aanbieders) aanpak al zover in het "DNA" van de Apex Dynamics beleidsbepalers was ingebed volgde dan ook snel de positionering rondom "het harder lopen".

'Harder lopen' staat voor het leveren van service op het allerhoogste niveau en enthousiast persoonlijk contact. Een leuk detail is dat de Apex Dynamics producten ook letterlijk harder lopen omdat zij extreem hoge toerentallen aankunnen.
Mede door deze positionering wist Apex Dynamics uit te groeien tot een van de belangrijkste spelers in de Benelux.

Zoals de klant het verwoorde

"Sinds De Merkelijkheid ons ondersteunt in onze Marketing en Communicatie aanpak is er een heldere en duidelijke lijn ontstaan in de positionering van Apex Dynamics BV in de markt. En dat was hard nodig om te kunnen groeien tot de organisatie die we nu zijn; herkenbaar, opvallend en succesvol. Door continue te sparren met De Merkelijkheid, waarbij ze ons regelmatig een spiegel voorhouden (soms pijnlijk hard maar altijd fair), is het mede door hun aanpak gelukt om gezamenlijk onze commerciële doelstellingen te realiseren."

- Thom van Oss, General Manager, Apex Dynamics B.V.