Gastvrijheid en de positionering van jouw bedrijf

Herken je deze situatie? Je bent op bezoek bij een leverancier of afnemer. Dit kan een nieuwe relatie zijn of al een bestaande. In het begin krijg je koffie aangeboden, van bedenkelijke kwaliteit. Dit is ook het enige kopje koffie dat je ontving, tijdens de anderhalf uur durende meeting. 

De meeste bedrijven kunnen een hoop leren van de zogenaamde hospitality industry, de branche die zich bezighoudt met het ontvangen van klanten en/of gasten. Want naast de beleving die je creëert in je marketingcommunicatie is de beleving die klanten, leveranciers, verkopers, sollicitanten of – zelfs – werknemers ervaren binnen jouw kantoor, net zo belangrijk.gastvrijheid-positionering

In een goed restaurant is het gebruikelijk dat je direct ontvangen wordt, je jas wordt aangenomen, een tafel krijgt toegewezen en een aperitief van het huis krijgt. Ziet het restaurant er ook nog eens netjes uit, zit je direct lekker in je stoel. Het restaurant staat 1-0 voor. Dit principe kan ook vertaald worden naar het bedrijfsleven.

De klantontvangst

Voor veel klanten, leveranciers, prospects of sollicitanten is de eerste ontvangst en de gastvrijheid die zij ervaren is essentieel voor de vorming van het imago van jouw bedrijf. Houd bij de ontvangst van een klant rekening met het volgende:

  • Zorg voor een persoonlijke ontvangst; laat een klant niet aan zijn of haar lot over. Maak bijvoorbeeld een kort praatje.
  • Biedt de persoon een kop koffie of glas water aan. En zorg voor goede koffie!
  • Laat de persoon niet te lang wachten op zijn/haar afspraak.
  • Biedt de persoon altijd een zitplaats aan.

Simpel toch? Jouw gast moet zich op z’n gemak voelen, aandacht krijgen en het gevoel krijgen dat hij/zij welkom is. Een dergelijke ontvangst zorgt voor een boost van het imago van het bedrijf. Het versterkt het positieve gevoel bij jouw merk maar straalt ook een stukje professionaliteit uit. Je staat 1-0 voor. Ongeacht het verloop van het gesprek, zal de bezoeker van jouw bedrijf altijd een positief gevoel overhouden aan zijn of haar kennismaking.

Het klantgesprek

Was dat het?

Nee, vergeet vooral niet je nieuwe gastvrije pet op te houden tijdens de meeting of afspraak met jouw gast:

  • Duurt de meeting 2 uur? Vraag meerdere malen of de klant iets te drinken of eten wil.
  • Is de meeting tijdens lunchtijd? Zorg voor broodjes. Neem vooraf contact op met de gast over zijn/haar wensen. Dit werkt nog beter!
  • Sluit het gesprek netjes af. Neem afscheid van de klant en stuur een samenvattende mail met wat er besproken is in het gesprek.

Wij hebben onze ontvangstruimte alvast een make-over gegeven. Porselein servies, Variëteit aan frisdrank in de koelkast, vers gemalen koffiebonen en teveel soorten koek om op te noemen. Practice what you preach.

Dus, wil je eens praten over een nieuwe positionering of merkstrategie voor jouw bedrijf? Kom vrijblijvend langs. De koffie staat klaar.