Wat is de definitie van propositie?

De definitie van propositie is: “Een makkelijk te begrijpen reden waarom een klant nú moet kiezen voor een specifiek merk, product of dienst ten opzichte van alle concurrentie en alternatieven.”

Een propositie is de eenvoudige stelling die mensen over de streep trekt door de werkelijk onderscheidende kracht van een aanbod te benadrukken en urgentie te creëren. Op het moment van de waarheid (Moment of Truth) kiest een klant voor een merk. Dat geldt voor een consument in de supermarkt, maar ook voor het inkoopcomité van een groot bedrijf in een vergaderzaal. Alle marketing en sales inspanningen hebben geleid tot dit moment en het is de propositie die op zo’n moment het verschil kan maken.

Een eenvoudige stelling maakt dat er een duidelijke keuze is, jouw merk of de concurrentie, en dat jouw klant dit makkelijk kan onthouden. Hoe duidelijker de afweging, hoe makkelijker het is om mensen over de streep te trekken als het erop aankomt. Door daarin de werkelijk onderscheidende kracht van jouw merk centraal te stellen, steek je met kop en schouders uit boven de concurrentie. Tot slot is er de kans om urgentie te creëren, waarom is nú het moment om voor jouw merk te kiezen?

We schreven ook uitgebreid over het verschil tussen een positionering en propositie.