Pinguïns van Café Royal: luie marketeers stelen positionering Nespresso

Heb jij hem al gezien, Robbie Williams als het nieuwe gezicht van Nespresso? Pas later kom je erachter dat het niet om Nespresso draait maar om Café Royal. Het merk gaat zo ongeveer met de complete positionering van Nespresso aan de haal en verstopt dit achter een lichte karikatuur die ons in ieder geval niet voor de gek houdt. De onverholen imitatie van Nespresso maakt Café Royal onze Pinguïn van de Maand.

Merkelijkheid staat voor opmerkelijke merken. Merken die zich weten te onderscheiden met een unieke positionering: een eigen opmerkelijk verhaal. Merken die geen pinguïn willen zijn, een zwemmende vogel die niet kan vliegen, er identiek uitzien en extreem kuddegedrag vertonen. De pinguïn is, ook voor merken, een voorbeeld van hoe het niet moet. De pinguïn van de maand is gereserveerd voor het merk dat zich het meest als pinguïn gedraagt.

Dat Café Royal met deze eer gaat strijken zal je niet verbazen, maar wat zien wij als we naar dit merk kijken?

Een stoere man in een pinguïn-outfit die zich laat omringen door beeldschone vrouwen die iets van hem willen. Wat ze van hem willen; zijn kopje espresso of toch iets meer..? We zien een minimalistische huisstijl waarin de kleur zwart de boventoon voert en kleurrijke capsules.

Positionering Nespresso en Café Royal bijna gelijk

De marketeers van Café Royal dachten ongetwijfeld: “if you can’t beat them, join them”. Met een humoristische draai proberen ze het merk nog iets van eigenheid mee te geven maar wat ons betreft veel te weinig. ‘Bad boy’ Robbie Williams is een ander persona dan de sexy, schone George Clooney zullen de Café Royal marketeers zeggen maar wie proberen ze voor de gek te houden? Wat ons betreft getuigt deze me-too strategie van weinig creativiteit, dat beetje pesten van de marktleider houdt niemand voor de gek.

positionering nespresso gestolen door café royal
In ieder geval gekleed als pinguïn.

Merkelijkheid dringt op kantoor graag een kopje Nespresso, al heeft dat niet zoveel met Clooney als wel met gemak te maken. Het Café Royal schap zullen wij in de supermarkt in ieder geval straal voorbij lopen.

Je zou denken dat wij echt een hekel moeten hebben aan pinguïns, maar zo simpel is het niet. Wij gebruiken de pinguïns juist graag als voorbeeld en blijven dat ook graag doen. Bij elke nieuwe opdracht adopteren wij daarom een pinguïn namens onze opdrachtgever. Zo hebben we samen met onze opdrachtgevers al vele pinguïns via het WNF geadopteerd en daarmee het goede werk dat zij doen voor de pinguïn en hun leefgebied gesteund.