Totaal niet onderscheidend, 5 klassieke fouten in positioneren

5-klassieke-fouten-positioneren-strategie
Foto via gratisography.com

Positioneren is moeilijk, juist omdat de beste positioneringen enorm simpel en overduidelijk zijn. De beste positioneringen zijn zo ‘logisch’ dat de meeste mensen er straal voorbij lopen. Positioneren komt uit de jaren ‘70 en eerder schreven we over de 6 lessen uit het boek waar het allemaal mee begon: Positioning, how to be seen and heard in the overcrowded marketplace. Omdat de do’s natuurlijk niet kunnen zonder de dont’s delen we graag ook de 5 klassieke fouten in positioneren zoals wij die in het boek lazen.

  1. Wij zijn beter dan de concurrentie!
    De prospect stelt zichzelf bij een dergelijke positionering maar 1 vraag: ‘Oh, waarom ben je geen marktleider dan?’ In feite leg je de fout bij de prospect neer, die dat beeld helemaal niet van jou heeft, en wiens fout is dat eigenlijk?
  2. Door iedereen aan te willen spreken, spreek je uiteindelijk niemand aan.
    Het bekende vlees noch vis, door geen duidelijke positie in te nemen in de markt is het onmogelijk voor klanten om voor jou te kiezen. En in deze tijd van social media en mond-tot-mond reclame is een misschien nog wel pijnlijker gevolg: de klanten die je al hebt kunnen je onmogelijk aanraden bij hun relaties.
  3. Complex en verwarrend
    Advertising is not a debate. It’s seduction. We worden overspoeld met uitingen en reclame, duizenden per dag, vertel mensen dus duidelijk wat jou uniek maakt.
  4. Je mensen zijn geen USP
    Het klinkt heel erg goed, ‘we zijn trots op de mensen die onze producten maken’ of ‘mensen zijn onze belangrijkste asset’. Maar de realiteit is dat iedereen verwacht dat de beste mensen bij de grootste, meest succesvolle bedrijven werken. Sta je hoog op hun ladder, dan gaan mensen er al vanuit dat jouw mensen het best zijn en vinden ze het vreemd dat je het moet zeggen. Hebben ze je minder hoog zitten, hoe denk je dan dat ze op deze boodschap reageren?
  5. Diversificatie is geen USP
    Een brede productlijn kan nog zo winstgevend zijn, een positionering is nooit gebouwd op een breed productaanbod. Schrijf maar eens 10 grote B2B merken op en kijk waar zij om bekend staan.

Een goede positionering vraagt om de juiste balans tussen twee zaken: Hoe uniek kunnen we de positionering maken, terwijl er nog genoeg vraag blijft naar onze producten of diensten? Dit verschilt per bedrijf, per product, per markt en vaak zelfs per regio en maakt positioneren een enorm inspirerend vakgebied. We delen graag een quote van marketing gigant Philip Kotler uit het voorwoord van het boek:

“Marketing is not a static discipline. Marketing is a constantly changing discipline and positioning is one of those revolutionary changes that keeps the marketing field alive, interesting, exciting and fascinating.”

Wil je meer weten over positioneren en hoe je er zelf mee aan de slag kan? Lees onze pagina Positioneren en vind daar naast diepgaande artikelen ook tientalle voorbeelden en modellen voor elke mogelijke positionering uitdaging.